Om oss

Jonsereds Hembygdsförening har idag omkring 220 medlemmar men vi blir gärna fler. Årsavgiften är  fr o m 2024 200 kr för enskild och 250 kr för familj. Du får då vår årsskrift, ett vår- och höstbrev samt har möjlighet att delta i vår verksamhet efter förmåga. Medlemsavgiften betalas in på bankgiro 615-2730 eller via swish 123 662 13 95. Glöm inte skriva namn, adress och gärna e-postadress.

Om oss

Under våren och hösten är vårt kafé öppet på söndagar. Öppettider hitatr ni på vår Facebok-sida. På kaféet serverar vi goda smörgåsar och hembakat. Då kan man också besöka vårt museum och lära känna samhällets historia.

Vi ordnar även guidningar runt samhället och fabriksområdet – se under fliken boka guidning. Ni kan också kontakta oss om ni letar efter material om Jonsered.

Om oss

Vi har också skapat ett arbetslivsmuseum – Jonsereds Industrihistoriska museum – där man året runt kan ströva omkring på fabriksområdet, titta på de gamla fabriksbyggnaderna i tegel och via skyltar på husen och en mobiltelefon lära mer om Jonsereds Fabrikers historia. Informationen som hänger ihop med skyltarna hittar du under Fabriken.

Kontaktpersoner

För information om vår verksamhet, bokning av guidade promenader eller om ni bara är
intresserade av vår Hembygdsförening så kontakta gärna någon av oss.

Lars-Inge Stomberg

Vice ordförande